Thursday 26 April 2012


Jeram Linang
           
                                





Jeram Linang merupakan salah satu kawasan rekreasi  hutan lipur dan air terjun yang terkenal di Kelantan. Jeram Linang terletak di Hutan Simpan Ulu Sat, dalam Jajahan Machang Kelantan dan dihubungi dengan jalan raya bertar.


Mengikut sejarah, Jeram Linang merupakan antara kawasan air terjun yang terawal dibangunkan sebagai kawasan rekreasi orang ramai di Kelantan. Air terjun Jeram Linang adalah dari jenis air terjun bertingkat setinggi 12 meter dan menjadi tumpuan orang ramai dari kawasan Pasir Puteh, Machang, Kota Bharu dan Jertih Terengganu
.

Terdapat beberapa kemudahan yang disediakan di sini oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seperti menyediakan tempat letak kereta, surau, wakaf rehat, tandas awam, restoran dan gerai, chalet dan tapak perkhemahan bagi keselesaan pengunjung.

Di samping itu, Jaringan jalan raya yang baik telah dibina oleh pihak kerajaan bagi memudahkan para pegunjung melawat Jeram Linang. Jeram Linang  ini terletak kira-kira 10 kilometer dari Bandar Pasir Puteh melalui jalan Pasir Puteh - Machang dan 15 kilometer dari Bandar Machang melalui jalan Machang - Wakaf Linchong.
Jerang Linang ini adalah tempat rekreasi yang sesuai untuk meluangkan masa bersama keluarga pada hujung minggu khususnya bagi mereka yang berada di kelantan.

kepada mereka yang berdekatan bolehlah mengambil peluang ini untuk beriadah bersama keluarga di jeram Linang.

No comments:

Post a Comment