Monday 2 April 2012

Pulau Tioman



Tahukah anda?



   Pulau Tioman adalah sebuah pulau kecil yang terletak 32 km di luar pantai timur Semenanjung Malaysia di negeri Pahang, dan adalah kira-kira 39 km panjang dan 12 km lebar. Ia mempunyai lapan kampung utama, yang terbesar dan paling ramai penduduk ialah Kampung Tekek di utara. Pulau hutan padat jarang didiami, dan dikelilingi oleh pelbagai terumbu karang, menjadikannya tempat menyelam skuba yang popular.

  Terdapat juga banyak resort dan chalet di sekitar pulau yang mempunyai status bebas cukai.
Pantai yang telah digambarkan dalam filem 1958, Pasifik Selatan sebagai Bali Hai. Pada tahun 1970-an, Majalah TIME memilih Tioman sebagai salah satu daripada pulau-pulau paling cantik di dunia.

 
Selain daripada pelbagai hidupan laut, kawasan pedalaman hutan hujan, merangkumi lebih kurang 12.383 hektar, di Tioman merupakan sebuah kawasan rezab alam semulajadi dikuatkuasakan dengan tegas.
  

Selain itu, terdapt juga beberapa spesies dilindungi mamalia di pulau ini, ia termasuk  Binturong, beruk Long-Tailed, Kongkang, Black Squirrel Giant, Giant Merah Flying Squirrel, rusa Tetikus, Brush-tailed Porcupine, dan Common Palm Civet, dari sejumlah 45 spesies mamalia dan 138 spesis burung, termasuk Frigatebird megah. Selain itu, Tioman mempunyai spesies yang endemik ke negara. Penyu berkulit lembut dan ikan keli  Tioman kedua-duanya adalah unik dan dapat dilihat pada lapisan hutan hujan.

No comments:

Post a Comment