Sunday 13 May 2012


Zoo Negara
Jom jalan-jalan tengok binatang…best!!!



 Pada tahun 1957, Persatuan Pertanian Hortikultur Malaya (MAHA) membuka mini zoo. Selepas penciptaan mini zoo, idea zoo yang betul secara beransur-ansur mendapat momentum, dan kerajaan persekutuan memilih tempat di Ulu Klang, Selangor seterusnya ke sempadan Kuala Lumpur. Pada tahun-tahun 1960-an, Ulu Klang adalah kawasan hijau yang belum dibangunkan. Pada tahun 1963, Perdana Menteri pertama Malaya (kini Malaysia) YTM Tunku Abdul Rahman telah membuka zoo kepada orang ramai. Zoo Negara telah dikenali sebagai "Zoo di Jungle" kerana kehijauan yang dikelilingi kawasan.

        Zoo mengalu-alukan pengunjung juta pada Februari 14, 1966, hanya tiga tahun selepas majlis perasmian, dan menjelang tahun 1986, zoo mengalu-alukan lebih 1 juta pelawat setiap tahun.



Tapir adalah salah satu binatang yang terdapat di Zoo Negara


        Kawasan sekitarnya zoo telah diliputi dengan tumbuh-tumbuhan tebal sehingga lewat 1970-an sebagai Kuala Lumpur menjalani ledakan ekonomi. Memandangkan dekat Ulu Klang dengan Kuala Lumpur, kawasan itu dibuka untuk pembangunan secara besar-besaran sebagai kawasan perumahan terancang pada tahun 1980-an. Ia telah berkembang dari segi penduduk sejak. Pembangunan telah menyebabkan kawasan sekitar zoo dan juga meningkatkan nilai tanah di mana zoo terletak.

        Pada akhir 1990-an dan awal tahun 2000, terdapat rancangan untuk memindahkan zoo ke lokasi lain di Selangor. Walau bagaimanapun, rancangan yang sebahagian besarnya tidak popular di kalangan orang ramai kerana ia dilihat sebagai usaha oleh sesetengah pemaju untuk memanfaatkan nilai tanah besar zoo. Dengan sokongan daripada Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Kerajaan Negeri Selangor, Zoo Negara tidak akan dipindahkan
         Zoo Negara Malaysia diuruskan oleh Persatuan Zoologikal Malaysia, sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang ditubuhkan untuk mewujudkan zoo tempatan pertama bagi rakyat Malaysia. Zoo Negara kini berusia 48 tahun dan telah matang ke dalam sebuah zoo terkenal di seluruh dunia. Kami mempunyai sejumlah lebih 5446 spesimen daripada 476 spesies mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan.
 
 
Zoo Negara merangkumi 110 ekar tanah yang terletak 5km sahaja dari bandar Kuala Lumpur. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, zoo telah mengubah dirinya ke zoo konsep terbuka dengan lebih 90% haiwan yang disimpan dalam pameran yang luas dengan landskap yang sesuai dengan sifat. Kami sedang berusaha dalam memastikan bahawa konsep zoo lama ditukar sepenuhnya.


surau antara kemudahan yang terdapat di Zoo Negara

No comments:

Post a Comment